Alexander Ras-Vidal drev en Bang & Olufsen-butik i Göteborg när han satt och drack sangria med en kompis på en strand i Spanien. Det skämtsamma samtalet ledde till att de båda köpte en gammal sliten Sibylla-kiosk. Nu har den blivit en modern snabbmatsrestaurang med hjälp av ett uterum från Skånska Byggvaror.
Mitt i Mölnlycke fanns en gammal sliten tegelbyggnad som innehöll en klassisk Sibylla-kiosk. Den byggdes för några decennier sedan när Mölnlycke var en sömning förort till Göteborg. De senaste 20 åren har utvecklingen exploderat i Mölnlycke – och nu är också den gamla korvmojen klädd i 2017-skrud.
– När vi tog över för 1,5 år sedan var den sliten och det fanns bara 16 sittplatser. Samtidigt byggde jag ett förråd där hemma för cyklar och mopeder, och ett tak i kanalplast som regnskydd. Då upptäckte jag ju på Skånska Byggvarors hemsida att det fanns möjligheter även för kiosken.
Firmor specialiserade på tillbyggnader för restauranger brukar presentera lösningar som kostar bra mycket mer än vad ett uterum gör.
– Trots att de fyller exakt samma funktion! Jag tyckte det här var ett grymt kostnadseffektivt sätt att utöka verksamheten. Vi valde ett vinterisolerat uterum, isolerade golvet och installerade en luftvärmepump. Vi kör året runt och det har blivit både ljust, luftigt och modernt. Förut fick man gå ut och gå runt huset för att komma till kundtoaletten. Nu är den integrerad. Och vi har målat den gamla tegelinnerväggen så att allt ser lika ljust och modern ut.
Alexanders hemmasnickrade lösning har inte gått obemärkt förbi. Det finns i runda slängar 170 Sibyllarestauranger i landet. Flera av dem tittar nu på att utöka verksamheten med hjälp av ett uterum, som ju annars mest säljs till privatkunders villor.
– Jag åkte ut och kollade på Skånska Byggvarors butik vid Plantagen i Bäckebol. Då blev jag övertygad om att det skulle funka. Sedan ritade vi upp allt med hjälp av en firma i Örebro. Det gick hur smidigt som helst.
Just nu bygger Alexander en helt ny Sibyllarestaurang vid IKEA i Kållered. Sibylla har skruvat rejält på sitt varumärke de senaste åren och är numera en modern snabbmatskedja ungefär som Max och McDonald’s – men med ena foten kvar i ett Sverige som fanns. Vilket innebär korv och mos och köttbullar, bland annat.
– Vi har ett bredare utbud än hamburgerkedjorna, vänder oss till fler kunder. Den nya restaurangen får Drive IN-del och är allt annat en gammal korvlucka i väggen.
Men korvgubbe kallar han sig ändå. Och det finns en kul historia bakom den här plötsliga vändningen i livet, från hifisnubbe till korvgubbe.
– Jag och min kollega Nicklas satt på en strand i Spanien och drack sangria och käkade paella. Han hade inget att göra och tyckte att vi skulle hitta på någonting ihop. Då sa jag att i så fall vill jag arbeta i Mölnlycke, där jag bor. Och så sa jag på skämt att vi borde köpa den gamla Sibylla-kiosken, för den var ju kass. Då sa han att den var till salu och plötsligt hade skämtet blivit lite mer allvar.
Där ser man vad ett samtal, lite sangria och ett rörligt intellekt kan göra!